na strone-armada
2 - NAC
UEG FW17 by Zuza Krajewska-1-fot Zuza Krajewska UEG

5.07.2019 - 12.09.2019

środa-piątek 14.00-18.00

sobota-niedziela 12.00-18.00

2019-07-05

Niebezpieczne ujęcia. 100 lat fotografii mody w Polsce

Założeniem projektu jest pokazanie zmian zachodzących w polskiej fotografii mody powodowanych czynnikami ekonomicznymi, politycznymi i kulturowymi. 
 
Przyjęta cezura czasowa  od roku 1918, przez PRL, po czasy współczesne – obejmuje okres międzywojnia, stalinizmu, politycznej odwilży (słynne chcemy być nowocześni), rewolucję roku '68, epokę Gierka, karnawał Solidarności i stan wojenny, burzliwy czas transformacji ustrojowej przełomu lat 80. i 90., wreszcie włączenie Polski w globalną sieć zależności politycznych, ekonomicznych i kulturowych. Równolegle do tych procesów ewoluowała polska moda. Dokumentacją tych zmian są sesje zdjęciowe w "żurnalach", reklamy, katalogi produktów danych marek, archiwa prywatne, wreszcie rozkwitająca sfera internetu. 
 
Wystawa w IFF pokaże nie tyle zmiany zachodzące w samej modzie, co w sposobach komunikowania się z odbiorcą  klientem i podejmie próbę refleksji nad rolą fotografii w branży mody na przestrzeni lat. Projekt zakłada antropologiczną refleksję nad rolą samych nośników: ich wielkością (od małego katalogu, przez bilbord, po ekran telefonu), jakością (od "makulaturowych" druków, po międzynarodowy przemysł reklamowy), zasięgiem (archiwa prywatne vs globalne kampanie). 
 
Wystawa pokaże różnicę między obrazami produkowanymi przy użyciu pierwszych, ciężko zdobywanych aparatów, w realiach odgórnie sterowanego rynku czasów PRL, a gospodarką wolnorynkową  latami odbudowy a pierwszą falą kapitalistycznego uniesienia, między epoką "etatowych fotografów" a demokratyzacją czasów, kiedy "wszyscy jesteśmy fotografami". 
 
Na wystawie zostaną pokazane sesje prasowe i kampanie reklamowe blisko 70 autorów a w wśród nich są m. in. Tadeusz Rolke, Wojciech Plewiński, Krzysztof Gierałtowski, Jerzy Neugebauer, Jacek Poremba, Marek Straszewski, Magdalena Łuniewska, Zuza Krajewska, Sonia Szóstak, duet Wunsche&Samsel, Jacek Kołodziejski, Marcin Kempski, Rafał Milach, Szymon Rogiński, Paweł Fabjański, Dom Mody Limanka i wielu innych, równie ważnych autorów.
 
Kuratorzy wystawy: Aleksandra Jatczak-Repeć, Michał Suchora
Cena biletu w dniach 05.07.2019 – 12.09.2019: 12 zł normalny / 7 zł ulgowy
 
Patronem medialnym wystawy jest Vogue Polska.
 
Mecenasem wystawy jest Reserved.
Partnerem głównym wystawy jest MDDP, jedna z wiodących polskich firm doradczych.
Partnerem wystawy jest Mercedes-Benz Polska.
Partnerem technologicznym wystawy jest Huawei.
 
Mecenasami Fundacji są Fort Mokotów oraz White Stone Development.
 
Fot. Agnieszka Murak | NAC | Zuza Krajewska dla UEG