tlo-strona

9.02.2018 - 11.03.2018

środa-piątek 14.00-18.00

sobota-niedziela 12.00-18.00

 

 

2018-02-09

MARTA ZGIERSKA. POST

Marta Zgierska jest jedną z wybitnych polskich fotografek najmłodszego pokolenia. Pokazywany po raz pierwszy w Polsce cykl Post nagrodzony został prestiżową nagrodą Prix HSBC pour la Photographie i w formie wystawy podróżował po najlepszych galeriach fotografii w Europie i Stanach Zjednoczonych. Minimalistyczne obrazy inspirowane są wydarzeniami z życia artystki.
 
W 2013 roku przeżyłam poważny wypadek samochodowy. Otarłam się o śmierć, z trudem oswajana rzeczywistość wymknęła mi się z rąk. Nieszczęście pociągnęło za sobą kolejne – operacje, miesiące fizycznych ograniczeń, rozstanie, nawrót i zaostrzenie nerwicy lękowej. Niedługo przed wypadkiem natknęłam się w rodzinnym domu na opisową ocenę, którą dostałam jako siedmioletnia, wzorowa uczennica. W dorosłym życiu jestem nią dalej, jednak wbrew opinii otoczenia niezmiennie kłębią się we mnie ograniczenia, wstyd, lęki –  pisze Zgierska w tekście towarzyszącym zdjęciom.
 
W trakcie przygotowań do ekspozycji Post artystka rozpoczęła pracę nad serią fotografii pt. Drętwienie przedstawiającą odlewy gipsowe twarzy. Oba cykle prezentowane w Galerii Instytutu Fotografii Fort są próbą translacji stanów emocjonalnych – lęku, bólu, potrzeby bliskości – na język obrazów oraz refleksją na temat doświadczenia i pamięci. To rodzaj autoportretu artystki, w którym widzimy jej oblicze i jej życie jedynie pośrednio, zatrzymane w rzeczach i kompozycjach.
 
Siła serii Post i Drętwienie, na którą zwracają uwagę krytycy, polega również na interakcji z odbiorcą, który niczym w lustrze rozpoznaje w obrazach siebie i swoje obsesje.
 
Post to cykl o traumie, zamrożony w martwej szarości, ciszy i napięciu –  pisze Zgierska. Każdy może odnaleźć tu własne nakłucia – nękające sny, przeżycia, obsesje. To indywidualna droga do odkrycia bliźniaczej pamięci traumatycznej w drugiej osobie. Próba intymnego kontaktu, który zamyka przeszłe nie-doświadczenie w teraźniejszości.
 
Christian Caujolle: Obrazy są ostre. Absolutnie ostre i stanowczo precyzyjne. To proste zdjęcia, które skupiają się na obiekcie. Pojedynczym obiekcie, umieszczonym w centrum, wyraźnie wyróżnionym. Obiekcie, który fotografia sytuuje w przestrzeni, którego przestrzeń jest skończona i niekomfortowa. Nie ma tu zmiękczeń, brak efektów, nie ma połyskliwości. Jedynie rzeczy, objaśnione i odległe zarazem. Wszystkie części obok siebie. Fragmenty układanki, która dopiero ma zostać ułożona, zrekonstruowana.
 
Diane Dufour: Próbując wyrazić swoją traumę przez fotografię Marta Zgierska wykorzystuje podejście autobiograficzne. Dystansuje się w ten sposób symbolicznie od swoich lęków i obaw, nadając im czystą formę, produkując kruche obrazy łączące się w jedną opowieść.
 
Erik Vroons: To wszystko, co widzimy, odnosi się do doświadczenia Zgierskiej, ale jednocześnie czujemy, że ma to również związek z naszymi własnymi wspomnieniami, które przez te obrazy są przywoływane.
 
Darren Campion: Post odzwierciedla doświadczenie traumy i jej złożonej relacji z pamięcią, relacji wpisanej w ciało, będącej raczej odczuwalną fizycznie kondycją, niż po prostu mentalnym obrazem minionej chwili.
 
 
Marta Zgierska  ur. 1987 roku w Lublinie. Absolwentka fotografii Łódzkiej Szkoły Filmowej oraz teatrologii i dziennikarstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W swojej praktyce artystycznej zajmuje się problematyką traumy i doświadczeń granicznych oraz pracą z ciałem. Nadaje tym wątkom osobisty rys, często stawiając siebie w roli obiektu działań. Jej debiutem na arenie międzynarodowej, a zarazem najbardziej znaną pracą jest cykl Post, uhonorowany prestiżową nagrodą Prix HSBC pour la Photographie.
W 2015 roku Zgierska znalazła się na sporządzonej przez magazyn Lens Culture liście 50 najciekawszych fotografów młodego pokolenia na świecie. Post prezentowany był na wystawach indywidualnych Zgierskiej we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Szwecji, Finlandii, Grecji, Hiszpanii i Portugalii, jak również w ramach wystaw zbiorowych, m.in. w Holandii, Belgii, Libanie, Tunezji, Korei Południowej. Za cykl Post autorce przyznano szereg nagród, w tym m.in. Daylight Photo Awards (2016), FotoLeggendo Giovanni Tabo Prize (2016), Kolga Tbilisi Photo Award (2016). Zgierska znalazła się także wśród nominowanych i finalistów konkursów takich, jak ING Unseen Talent Award (2016), Encontros da Imagem International Photography Festival (2016), Lucie Foundation Emerging Artist Scholarship (2015), Vevey International Photo Award (2015), Guernsey Photography Festival International Competition (2015). W 2016 roku nakładem francuskiego wydawnictwa Actes Sud opublikowana została książka fotograficzna Post, nagrodzona w ramach konkursów PDN Photo Annual (2017) oraz Best Photography Book from Central and Eastern Europe 2015-2016 Europejskiego Miesiąca Fotografii (2017).
W Polsce cykle Post i Drętwienie pokazane zostaną po raz pierwszy.
 
Kurator wystawy: Adam Mazur
Oprowadzanie kuratorskie: 10 lutego 2018 (sobota), godz. 14.00
Wstęp na wernisaż i oprowadzanie kuratorskie: bezpłatnie
Cena biletu w dniach 11.02.2018 – 11.03.2018: 7 zł